Survival tips
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

survival messen

3 plaatsers

Ga naar beneden

survival messen Empty survival messen

Bericht  Bear do jul 31, 2008 9:23 pm

Het is natuurlijk belangrijk om een goed mes te hebben.
Een mes verhoogt de kans op overleven aanzienlijk, omdat je er alles mee kunt doen; dieren villen, takken afsnijden, gebruiken met je vuursteen om vuur mee te maken, noem maar op.

Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat je een goede hebt, een scherpe, metalen (sterk en nodig om vuur mee te maken), veelzeidige is vaak het beste. Maar in de rimboe is een machette van heel groot belang. Deze heeft verschillende snijvlakken, waarmee je met het ene deel het zware werk doet, zoals het omkappen van bomen en het doorhakken van botten. Ook heeft het een bottere, fijnere kant voor villen en een scherpere kant voor het snijwerk. Maar helaas zijn machettes niet heel klein en kun je er niet mee steken, dit kan lastig zijn als je in gevecht bent met een roofdier. Daarom is het het beste om gewoon een (goed) survivalmes / legermes bij je te hebben en als je de mogelijkheden hebt een machette. Zorg ervoor dat je mes een houten handrgeep heeft, hiermee kunnen je handen er niet aan vast vriezen als het wat kouder is en het ligt lekkerder in je hand. Ook heb je meer grip. Het beste is natuurlijk om 2 messen te hebben, en ook als je geen 2e mes hebt moet je ze allebij heel erg goed verzorgen. En wanneer dat kan, is het het beste om je mes zo goed mogelijkt te reinigen, er blijven bacteriën in hangen van het vlees snijden, terwijl je de dag erna een lekker appeltje schilt.

Slijpen. Het is het beste om je mes regelmatig te slijpen. Daar heb je speciale steentjes voor, maar als je dat niet hebt, kun je het beste een groene tak van zijn bast ontdoen, natmaken en door zand heen halen en daaraan je mes slijpen. Zorg goed voor je mes en voorkom braampjes op het snijvlak. Als je het een tijdje niet gebruikt, goed invetten en opbergen.
Bear
Bear
Admin

Aantal berichten : 94
Leeftijd : 31
Registration date : 14-05-08

https://survival.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

survival messen Empty site

Bericht  Daniëlsurvivor di dec 30, 2008 12:51 am

Beste allemaal,

ik ga in Februari naar Zweden en heb al 3 messen. Maar dit zijn allemaal uitklapmessen. Ook veranderen ze 2 keer van hoek (double bevel en single bevel). Ik heb gelezen dat het beter is om een single bevel te hebben omdat dit scherper is en het metaal moet van hoogwaardig staal zijn. Ook is het belangrijk dat het lemmet door het gehele hadvat loopt. Ik ben nu op zoek naar een geschikt mes voor een redelijke prijs (rond de 75 tot 100 euro). Hebben jullie zelf een goed mes gekocht? Of zelf nog een mes liggen dat je kwijt wil? Of gewoon een tip, site of winkel? Reageer dan alsjeblieft. Alvast bedankt,

mvg,

Daniëlsurvivor
Daniëlsurvivor
Daniëlsurvivor

Aantal berichten : 23
Leeftijd : 32
Registration date : 30-12-08

survival messen Empty Re: survival messen

Bericht  Bear di dec 30, 2008 5:45 pm

Daniëlsurvivor schreef:Beste allemaal,

ik ga in Februari naar Zweden en heb al 3 messen. Maar dit zijn allemaal uitklapmessen. Ook veranderen ze 2 keer van hoek (double bevel en single bevel). Ik heb gelezen dat het beter is om een single bevel te hebben omdat dit scherper is en het metaal moet van hoogwaardig staal zijn. Ook is het belangrijk dat het lemmet door het gehele hadvat loopt. Ik ben nu op zoek naar een geschikt mes voor een redelijke prijs (rond de 75 tot 100 euro). Hebben jullie zelf een goed mes gekocht? Of zelf nog een mes liggen dat je kwijt wil? Of gewoon een tip, site of winkel? Reageer dan alsjeblieft. Alvast bedankt,

mvg,

Daniëlsurvivor

Nouja, ik weet niet waar jij je mes voor wilt gebruiken.
Als je bomen en weet ik veel wat om wilt kappen, moet je een machette hebben.
Wil je een normaal mes, zou je gewoon je eigen klapmessen kunnen gebuiken. Dat is ook wel zo veilig.
En je hoeft zeker geen heel sterk mes te hebben, het zware werk moet je dan gewoon met je machette doen.
Bear
Bear
Admin

Bericht  Daniëlsurvivor wo dec 31, 2008 3:48 pm

Nouja, ik weet niet waar jij je mes voor wilt gebruiken.
Wil je een normaal mes, zou je gewoon je eigen klapmessen kunnen gebuiken. Dat is ook wel zo veilig.
En je hoeft zeker geen heel sterk mes te hebben, het zware werk moet je dan gewoon met je machette doen.[/quote]

Ik heb ook al een klein handbijltje, daar zou ik dan inderdaad misschien wel het zwaardere werk mee kunnen doen. bedankt voor de tip!

is een van jullie eigenlijk wel eens gaan survivalen?
Daniëlsurvivor
Daniëlsurvivor

Bericht  Bear wo dec 31, 2008 8:06 pm

Daniëlsurvivor schreef:Nouja, ik weet niet waar jij je mes voor wilt gebruiken.
En je hoeft zeker geen heel sterk mes te hebben, het zware werk moet je dan gewoon met je machette doen.

Ik heb ook al een klein handbijltje, daar zou ik dan inderdaad misschien wel het zwaardere werk mee kunnen doen. bedankt voor de tip!

is een van jullie eigenlijk wel eens gaan survivalen?[/quote]

Ik heb wel WAT ervaring, maar het was gewoon in veilig gebied, ik was er gewoon heen gevaren, ik had 's morgens goed ontbeten en voor 's middags had ik wat rouw vlees bij me. Dat is eigenlijk wel mijn favoriet, lekker bij een vuurtje zitten met vlees of ander voedsel... 's avonds was ik gewoon weer thuis. Ik heb geprobeerd wat vallen te maken, die ik niet uitgeprobeerd heb, dat soort dingen.
Bear
Bear
Admin

Bericht  Daniëlsurvivor do jan 01, 2009 7:22 pm

[/quote]

Ik heb wel WAT ervaring, maar het was gewoon in veilig gebied, ik was er gewoon heen gevaren, ik had 's morgens goed ontbeten en voor 's middags had ik wat rouw vlees bij me. Dat is eigenlijk wel mijn favoriet, lekker bij een vuurtje zitten met vlees of ander voedsel... 's avonds was ik gewoon weer thuis. Ik heb geprobeerd wat vallen te maken, die ik niet uitgeprobeerd heb, dat soort dingen.[/quote]

oke leuk! ja zo moet je het denk ik ook leren, ook altijd in de zomervakantie ga ik kamperen en dan probeer ik ook vanalles uit. Maar zo serieus als ik nu ga doen heb ik nog nooit gedaan, ik heb er wel super veel zin in Very Happy
Daniëlsurvivor
Daniëlsurvivor

Bericht  Nic zo jan 04, 2009 7:53 pm

Voor het meeste snij werk is een simpel klapmesje al genoeg. Ik heb er voor 10 euro een bij de Bever sport gekocht, en ik heb er nog steeds veel plezier van.
Nic
Nic

Aantal berichten : 38
Registration date : 16-05-08

http://www.sivd.nl/

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven